Uho, grlo i nos011 / 30 18 333
Interno011 / 26 04 111

Krajnici

Šta su krajnici?

Krajnici su limfni čvorovi koji učestvuju u odbrambenom mehanizmu organizma kao filter koji zadržava bakterije i druge mikroorganizme, čime sprečava nastajanje infekcija. Postavlja se onda pitanje zašto ih uopšte vaditi kada oni vrše tu funkciju? Bitna je činjenica da tu funkciju imaju samo zdravi krajnici, dok bolesni krajnici mogu biti uzrok mnogih zdravstvenih problema i izvor stalnih infekcija.

Problemi koji se javljaju kod dece sa obolelim krajnicima su:

Ako se ne uklone bolesni krajnici postoji mogućnost da se jave i veoma ozbiljni problemi, sa mogućim trajnim posledicama:

U kom uzrastu i godišnjem dobu treba obaviti operaciju krajnika?

Kada se dijagnostikuje hronično zapaljenje krajnika i proceni da je potrebna operacija roditelji obično postave pitanje kada treba izvršiti operaciju, u kom uzrastu, i da li postoji neko godišnje doba koje je izrazito povoljno ili izrazito nepovoljno za tu intervenciju.

Ova operacija se uglavnom ne vrši pre treće godine života, ali uvek postoje i izuzetci i situacije kada to treba uraditi i ranije. Ne postoji godišnje doba koje je izrazito povoljno ili izrazito nepovoljno za ovu intervenciju.

Pošto ova operacije nije vitalna i hitna, dete se operiše samo kada nije u nekoj akutnoj infekciji. Analize koje se rade u pripremi operacije su standardne, i to su kompletna krvna slika, vreme krvavljenja i koagulacije, šećer u krvi, pregled urina i nalaz pedijatra, koji podrazumeva opšti pedijatrijski pregled.

Operacija

Ova operacija se vrši u opštoj klasičnoj endotrahealnoj anesteziji, koja je vrlo kratka i ne ostavlja nikakve posledice. Mogući rizici kod ove operacije su krvarenje (koje može biti opasno ako nije uočeno), infekcije i povreda mekog nepca.

Postoperativni tok

Jedno kraće vreme nakon anestezije dete je pospano i uglavnom spava, mada je česta reakcija u vidu uznemirenosti, plakanja i nervoze. Roditelji treba da budu uz dete, da mu nešto pričaju, da ga maze, i ovo stanje se brzo smiruje. Oporavak nakon operacije je čisto individualan, kod nekoga je kraći a kod nekoga duži (traje najviše do dve nedelje). U postoperativnom toku dete ima bolove pri gutanju i pričanju, a moguće je da ima i minimalno povišenu temperaturu (do 38 stepeni C). Ovi problemi se rešavaju davanjem analgetika (koji smiruju bol i skidaju temperaturu). Bolovi se uglavnom smanjuju i postaju zanemarljivi posle 3-4 dana. Ne treba da vas brine pojava belih naslaga na krajnicima posle operacije. To nije gnoj vec su to naslage fibrina (kruste na sluznici). One otpadaju 7. i 14. dana nakon operacije kojim prilikom može nastupiti blago krvarenje kada to zahteva kontrolu operatera.

Ishrana posle operacije

Sve vreme oporavka dete je na posebnom režimu ishrane, koji podrazumeva mlaku ili hladnu hranu. U samom početku postoperativnog toka hrana treba da bude tečna ili kašasta (da ne povredi ranu) a zatim se postepeno prelazi na normalnu ishranu. Sve vreme oporavka hrana i piće ne smeju da budu izrazito topli, kiseli, ljuti i slani. Preporučuje se uzimanje ne preterano hladnog sladoleda. U toku dve nedelje nakon operacije biće dobrih i loših dana. U prvih 7 dana oporavka preporučuje se da se dete kloni veceg društva i bolesnih osoba pošto je u ovom periodu pacijent veoma podložan infekcijama.

Operacijom krajnika rešavaju se mnogi problemi koje dete ima sa grlom, nosem i ušima. Ne mogu se rešiti apsolutno svi problemi odnosno da dete nikada više ne boluje od infekcija grla, nosa i ušiju, ali će ove infekcije biti daleko ređe.